Angrerett

For produkter:

1. Forbrukeren kan oppheve en avtale om kjøp av et produkt i løpet av en 14-dagers angrefrist uten å oppgi noen grunn. Den næringsdrivende kan spørre forbrukeren om grunnen til angreretten, men kan ikke tvinge forbrukeren til å oppgi grunnen(e).

2. Angreretten nevnt i paragraf 1 begynner dagen etter at forbrukeren, eller en tredjepart som er utpekt på forhånd av forbrukeren, og som ikke er transportøren, har mottatt produktet, eller

dersom forbrukeren har bestilt flere produkter i samme rekkefølge: den dagen forbrukeren, eller en tredjepart har mottatt det siste produktet. Den næringsdrivende kan, forutsatt at han tydelig har informert forbrukeren om dette før bestillingsprosessen, avvise en bestilling av flere produkter med forskjellige leveringstider.

hvis leveringen av et produkt består av flere forsendelser eller deler: den dagen forbrukeren, eller en tredjepart som er angitt av henne, har mottatt den siste forsendelsen eller delen;

ved avtaler om regelmessig levering av produkter i løpet av en bestemt periode: den dagen forbrukeren, eller en tredjepart utpekt av henne, har mottatt det første produktet.

 

Når det gjelder tjenester og digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium:

3. Forbrukeren kan oppheve en tjenesteavtale og en avtale om levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium i 14 dager uten å oppgi noen grunn. Den næringsdrivende kan spørre forbrukeren om årsaken til oppsigelsen, men kan ikke forplikte forbrukeren til å angi sin(e) årsak(er).

4.Angrerettsfristen nevnt i punkt 3 begynner å løpe dagen etter avtaleinngåelsen.

Forlenget angrefrist for varer, tjenester og digitalt innhold som ikke er levert på et fysisk medium i tilfelle manglende informasjon om angreretten:

5. Dersom den næringsdrivende har gitt forbrukeren de lovpålagte opplysningene på angrerettskjemaet eller ikke har gitt dem, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen som er fastsatt i samsvar med de foregående avsnittene i denne artikkelen.

6. Dersom den næringsdrivende har gitt forbrukeren opplysningene nevnt i forrige avsnitt innen 12 måneder etter at den opprinnelige angrefristen trådte i kraft, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok disse opplysningene.