Hunkemöllers klagemekanisme

Ønsker du å rapportere om brudd på juridiske, etiske eller andre regler knyttet til Hunkemöllers virksomhet?

Du kan sende inn din klage her: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism

A qr code on a white background

Description automatically generated

Hvorfor har Hunkemöller en klagemekanisme, og hvilke typer klager kan fremsettes?

Hunkemöller gjør sitt ytterste for å drive en bærekraftig virksomhet som respekterer, fremmer og verner om menneskerettigheter såvel som miljø. Beskyttelse av menneskerettigheter og miljø skal alltid være første prioritet i vår virksomhet. Derfor er vi opptatt av å sørge for at hele vår internasjonale leverandørkjede kjennetegnes av rettferdige, trygge og sunne arbeidsforhold. Hunkemöller tar sikte på å følge og respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter. Selskapets retningslinjer og aktiviteter er utarbeidet i samsvar med alle anerkjente internasjonale normer, traktater og arbeidsstandarder knyttet til menneskerettigheter, samt miljølover og -forskrifter.

Videre har vi vedtatt eksterne retningslinjer og prosedyrer for bærekraftig virksomhet, blant annet våre Two Way Code of Conduct som våre leverandører, representanter, lisenshavere og andre tjenesteleverandører forventes å følge.

Til tross for vår innsats og at vi alltid har de beste intensjoner, kan det oppstå hendelser og klager i vår verdikjede. Hunkemöller gjør sitt ytterste for å skape en arbeidskultur basert på tillit og åpenhet, samt for at de ansatte har tilgang til effektive klagemekanismer for å kunne ta opp problemer og motta hjelp. Disse klagemekanismene er en viktig del av vår kontinuerlige selskapsgjennomgang for å kontrollere at menneskerettighetene overholdes, og av vår strategi for å øke arbeidstakernes innflytelse og bidra til velfungerende relasjoner innenfor våre markeder. Vi mener at den mest effektive måten å garantere gode arbeidsforhold på, samt for å få folk til å respektere menneskerettigheter og miljø, er å gi enkeltpersoner muligheten til å Speak Up® (si fra).

Via denne klagemekanismen kan man levere klager ved alvorlige lovbrudd eller brudd på etiske regler, herunder (men ikke begrenset til):

- Tvangsarbeid

- Bestikkelser og korrupsjon

- Barnearbeid

- Diskriminering, vold og (seksuell) trakassering

- Manglende respekt for organisasjonsfrihet eller kollektive forhandlinger

- Manglende respekt for prinsipper om trygge og sunne arbeidsforhold og/eller bygningssikkerhet

- Menneskerettighetsbrudd knyttet til miljøskader

- Tyveri

- Ulovlig forflytning av personer

- Vold fra sikkerhetsstyrkenes side

- Tilbakeholdelse av rettferdig godtgjørelse

Denne klagemekanismen er ment for alle enkeltpersoner, miljøer og organisasjoner som berøres negativt av Hunkemöllers virksomhet eller av virksomheten til våre leverandører, representanter, lisenshavere og andre tjenesteleverandører. Dette systemet er IKKE ment for Hunkemöllers ansatte. Hvis du er ansatt i Hunkemöller, ber vi deg vennligst om å benytte vår interne varslingsmekanisme.

Hvordan blir klagene behandlet?

Vi i Hunkemöller forstår at det ofte kan være vanskelig for visse sårbare grupper å rapportere om brudd. Derfor har Hunkemöller inngått et samarbeid med Speak Up, for å sikre at hver eneste klage blir mottatt på riktig måte og at alle kan fremsette klager på sitt eget morsmål. Klager kan leveres 24 timer i døgnet, 365 dager i året, og de kan leveres via telefon (for enkelte land), nettleser eller app (iOS og Android). Hunkemöllers klagemekanisme er tilgjengelig via telefon ved hjelp av Hunkemöllers adgangskode (111021) eller via talemelding på eget morsmål. Dette blir videresendt til oss. På slutten av talemeldingen vil det oppgis et saksnummer som klageren vil trenge for å kunne følge sakens fremdrift. Ved hjelp av nett- eller appversjonen (via adgangskoden 111021) vil klageren også motta et saksnummer som de kan bruke for å opprette et passord for å få adgang til sin rapport. Det er også mulig å ta opp talemeldinger med appen. Klager kan også sendes i posten til følgende adresse:

Sustainability/CSR Team

Koos Postemalaan 8

1217 ZC, Hilversum

The Netherlands

Alle klager blir behandlet internt innen syv (7) virkedager av Hunkemöllers General Counsel and Sustainability Manager, som vil sørge for at klagen blir behandlet raskt, rettferdig, upartisk og i samsvar med øvrige relevante retningslinjer og gjeldende lovgivning. Klageren vil i løpet av 7 virkedager motta en bekreftelse på mottak. Hunkemöller vil undersøke alle gyldige klager og tilhørende relevante omstendigheter. Slike undersøkelser vil innebære dialog med interessenter, og i enkelte tilfeller vil det være nødvendig å konsultere personen som klager. Normalt vil vi fullføre undersøkelsesprosedyren og komme frem til en løsning innen 60 kalenderdager (i mer kompliserte tilfeller vil vi bruke opptil 75 dager) etter at vi mottar klagen. Klageren blir holdt oppdatert om all utvikling i saken.

Hunkemöller etterstreber å skape et arbeidsmiljø basert på tillit. Derfor blir alle klager og rapporter behandlet konfidensielt. Personen som klager, trenger ikke å frykte hevn, gjengjeldelse, diskriminering eller ugunstige forhold. Personen som klager, blir holdt anonym. Klagerens personopplysninger vil kun bli gjort tilgjengelige for Hunkemöllers ansatte eller representanter som er involvert i klagesaken, dersom personen som klager bestemmer seg for å dele disse opplysningene. Sensitive- eller personopplysninger vil ikke bli videreformidlet i forbindelse med kommunikasjon eller tiltak for å avhjelpe situasjonen.  I tillegg foretar vi en regelmessig gjennomgang og vurdering av vår klagemekanisme samt brudd som oppdages i denne forbindelse. På den måten sikrer vi at klagemekanismen er effektiv og i tråd med prinsippene om selskapsgjennomgang samt vedtatte forebygnings- og utbedringstiltak. Vennligst kontakt corporateresponsibility@hunkemoller.com ved eventuelle spørsmål eller forslag angående klagemekanismen. Nærmere informasjon om behandling av personopplysninger i Speak Ups personvernerklæring finner du her.

 

 

Rules of Procedure - English + Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Svenska, ภาษาไทย, TÜRKÇE, УКРАЇНСЬКА, TIẾNG VIỆT, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Nederlands, Français, Deutsch, हिंदी, Bahasa Indonesia, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Italiano, ខ្មែរ, Norsk, Polski, Español, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - العربية, বাংলা, မြန်မာ, 简体中文, Dansk, Freephone Hotlines